Deze ramen- en deurendokter uit Houthalen-Helchteren groeit razendsnel: “In een dag 900 ramen reviseren? Ja, wij kunnen dat”
Windocare is een bedrijf dat bijna zes jaar geleden werd opgericht door Jeroen Reijnen met kapitaal van Group A, de holding van de Hasseltse familie Alen en bekend van de ramen- en deurenmerken Belisol en Kwadro. Een klein jaar geleden stapte Reijnen uit het bedrijf en werd ingenieur en veelondernemer Niels Stilman (35) als CEO aan boord gehaald om het jonge bedrijf in zijn groei te managen.
“Vergis je niet”, zegt Niels Stilman meteen. “Windocare is wel een deel van de Group A, maar vaart een totaal onafhankelijke koers. Belisol en Kwadro maken amper een procent van onze omzet uit. Ook de andere grote fabrikanten en merken van deuren en ramen – ja, ook Profel – zijn klant bij ons.” Windocare heeft daarvoor duizenden ‘soorten’ ramen en deuren digitaal in kaart gebracht. Het jonge herstelbedrijf buigt zich niet enkel over slechtwerkende ramen en deuren, maar ook over rolluiken en screens.
Supervakmensen
Die groei mag alvast gezien worden. Met ‘slechts’ vijftien supervakmensen op de loonlijst, verspreid over het hele land, en zeven medewerkers in de binnendienst, mikt Windocare dit jaar op maar liefst 15.000 interventies. “We willen dit jaar drie extra vakmensen in dienst nemen”, zegt Stilman. Voor 2026 wordt gemikt op 22.000 interventies. “Onze herstellers vertrekken thuis en worden ‘s nachts beleverd met de nodige onderdelen voor hun specifieke opdrachten van de volgende dag. Alles verloopt digitaal, maar dan ook echt alles. Van het noteren van de klacht tot het afleveren van de factuur: er komt geen gram papier bij kijken.”
Precies nu de FOD Economie de particulieren waarschuwt voor uitwassen bij een aantal slotenmakers, elektriciens, schoorsteenvegers en dakwerkers, maakt Windocare een erezaak van zijn supertransparante tarieven. “Onze vakmensen maken eerst een diagnose. Kan het euvel binnen het uur hersteld worden, zonder dat er extra onderdelen nodig zijn, dan kost dat de particulier ten hoogste 180 euro, btw inbegrepen. Is er meer werk aan de winkel, dan volgt binnen de twee weken de zéér gedetailleerde offerte. Gaat de klant akkoord met de offerte, dan valt ook de helft van de kost voor de diagnose weg”, legt Stilman uit.
B2b
Windocare heeft naast particulieren ondertussen ook een nieuwe markt aangeboord. Zo kunnen ook ziekenhuizen, beheerders van kantoren of andere bedrijven een beroep doen op de service van Windocare: b2b dus. “En dat kan de groei nog een stuk doen versnellen. Zo moeten we voor een klant in Vilvoorde in één dag 900 ramen reviseren”, legt de 35-jarige CEO uit. “En ja, wij kunnen dat.”
Of Windocare wel nog de nodige vakmensen weet te vinden? “Awel, daar zitten wij in een luxepositie”, zegt Niels Stilman. “Ongeveer elke week krijgen we een spontane sollicitatie binnen. Meestal gaat het om mensen uit de plaatsingsdiensten van ramen- en deurenmerken die het sleuren en slepen beu zijn. Zij willen met al hun ervaring nu het fijnere en plezantere werk doen en andere mensen blij maken. Neen, daar mogen we niet over klagen.”
Bron: HBVL